Rabu, 7 Januari 2009

Manusia Yang Unggul



MANUSIA YANG UNGGUL

Assalamualaikum Warahmatullahi Taala Wabarakatuh, Selamat sejahtera dan bahagia hendaknya kepada semua yang sudi membaca artikel dan luahan pendapat sebegini, secara tidak dirancang kita dipertemukan di atas satu medan yang kita tidak melihat antara satu sama lain, akan tetapi saya pasti kita mempunyai citarasa yang sama dari sudut memngembara di dunia fana ini, yakni mencari keredhaan Yang Maha Kuasa…
Apa yang boleh kita bincang serta kongsikan disini samalah sepertimana yang diperbincangkan kebanyakan masyarakat awam mahupun tokoh-tokoh ternama. Isunya, “MANUSIA YANG UNGGUL”. Bangkitnya isu ini adalah kerana saya amat tertarik dengan ulasan akhbar-akhbar kebelakangan ini yang sering melapor tentang unggulnya seseorang individu, maksudnya di sini, menjaja dan melaporkan puplisiti seseorang yang membangun dalam pelbagai bidang di Negara kita, mereka yang dibicara antaranya artis-artis yang menjadi igauan kita, atlit-atlit harapan dan tokoh-tokoh perniagaan serta individu-individu yang melaporkan kejayaan buat Negara kita yang dicintai…


MANUSIA YANG UNGGUL

Seterusnya, bagi saya manusia unggul dari sudut hakikat kejadian dan kewujudan alam adalah mereka yang mampu meraih KEREDHAAN Allah semata-mata kerana Allah lah empunya segala yang ada, mahupun yang kita melihat bahkan yang tidak pernah terfikir sekalipun!!!, mengapa saya mengatakan mereka ini yang UNGGUL, kerana mereka bakal menerima anugerah tertinggi dalam satu temasya padang mahsyar yang disebut oleh Pencipta Alam sebagai pesta ganjaran buat hamba-hambanya… begitulah isunya yang ingin saya perkatakan.
Tentu tidak adil jika saya berbicara dan berpendapat sedemikian, alasannya… kerana latar belakang dan pemikiran kita yang berbeza, andai sayalah mencari makan serta rezeki sebagai seorang wartawan, yang pertama saya pasti berfikir, bagaimana aku mahu meneruja pembaca-pembaca artikel dan karyaku?. Pasti saya akan mengeluarkan bahan bacaan yang memenuhi permintaan ramai malah di idamkan setiap masa oleh pembaca-pembaca, persoalannya kerana saya mencari rezeki dengan daya sebegitu, dan itulah cara yang mampu saya lakukan…..


Sebenarnya, orang yang berfikiran terbuka serta positif idienya, mereka tidak akan berfikir tentang kepentingan diri mereka, sebaliknya akan cuba sedaya untuk memberi impak terbaik kepada keperluaan dan kepentingan umum(ummah). Andainya saya seorang pemain bola sepak misalnya, saya perlu mempamerkan aksi yang terbaik serta meningkat dan mengekalkan prestasi hatta kecergasan bagi mempastikan saya terus kekal diberi kepercayaan oleh pengurus pasukan dan peminat umumnya…
Tetapi apapun yang ingin saya sampaikan sebernarnya memang sukar untuk dibahaskan, tetapi sebagaimana permintaan masyarakat kini yang sering melafazkan “OPEN MINDED” maka secara praktiknya saya memulakan asas pemikiran dengan meletakkan apa matlamatnya satu-satunya perbuatan saya terhadap sesuatu pekerjaan? Maka setiap kali saya bergerak, lidah berbicara dan akal berfikir… maka saya akan bertanya “kenapa aku mesti begini dan begini, siapa yang suruh dan siapa yang larang dan adakah yang suka dengan sedemikian?”. Haaa.. lebih kurang la contohnya, memandangkan saya berbagsa MELAYU dan BERAGAMA ISLAM, saya mempunyai Pencipta (Allah) yangmana saya mesti patuh dan taat kepada suruh dean larangnya sebagaimana yang terpandu di dalam al-Quran dan as-Sunnah.
Maka setiap gerak geri saya pasti dan wajib saya hadapkan kepada Tuan saya agar saya akan sentiasa dikasihi bahkan dilimpahi rahmat sepanjang masa, yaa.. adapun saya tetap melakukan kesalahan, dengan pemurahnya Tuan saya, Ia(Allah SWT) mengajar agar saya kembali memohon maaf dengan kesalahan yang telah dilakukan serta berazam tidak akan mengulanginya…..

Akhirnya saya hanya meluahkan pendapat dan pandangan peribadi, maafkan saya andai tak dapat memberikan jawapan kepada anda siapakah manusia yang unggul sebenarnya……..?

Tetapi saya tahu siapa yang mempunyai jawapan ini….
Untuk mengetahuinya, kamu mesti merujuk kepada perkataan di bawah dan satukan huruf-huruf abjad yang berhuruf besar mengikut susunan perkataan yang terawal….

Selamat menuju kejayaan dan menjadi manusia yang unggul…

kekejaman Di palestIn adalah angkaRa Israiel laKnatullah...
Isu yang Tak pernAh di Sokong sErta di paNDang sIRIus oleh pimpinan amarika..

Tiada ulasan:

Kerabat

Kerabat