Sabtu, 10 Januari 2009

Kisah Sepohon Pokok Epal

Kisah Sepohon Pokok Epal

Tertulis sebuah kisah di sebuah perkampungan yang nun hening berhampiran lereng sebuah gunung, suasananya tersangat indah pada ketika pagi dan petangnya dihamparan rumput menghijau yang luas memenuhi kawasan persekitaran kaki gunung tersebut, indahnya gunung tersebut diberi nama gunung permata. Dan di kelapangan luas pembentangan ladang rumput yang menghijau tersebut tumbuh sepohon pokok epal yang sangat besar, subur dan rendang, dan pohon epal tersebut juga merupakan tempat permainan seorang kanak-kanak yang selalu menghabiskan banyak waktunya dengan bermain bersama pohon epal tersebut, pohon epal tersebut berasa sangat gembira melihat kanak-kanak tersebut asyik bermain dengan dahan-dahannya yang rendang. Sambil bermain kanak-kanak itu turut menikmati buah epal yang sangat manis dan ia makan sepuas-puasnya dan sekeyang-keyangnya sehingga ianya terlelap dan lena dibuai dedaunan yang segar membaluti tubuh kanak-kanak tersebut di atas dahan-dahan yang rendang. Begitulah kisah persahabatan diantara kanak-kanak itu dengan pohon epal tersebut, begitu jugalah setiap hari kanak-kanak itu pasti akan datang bermain bersama dengan pohon epal tersebut dan pulang bila waktu hampir menjelang malam.



Suatu hari, pohon epal tersebut ternanti-nanti kanak-kanak itu seperti hari-hari biasa, namun kanak-kanak itu tak kunjung tiba, dan keesokkan harinya dari jauh ia melihat kanak-kanak itu datang menuju kepadanya, pohon epal itu berasa sangat gembira dan berkata

“Wahai kawanku marilah bermain denganku, sesungguhnya aku sangat merindui kamu setelah sehari engkau tidak bermain denganku”

namun kanak-kanak itu hanya mendiamkan diri dan terus berdiri di bawah pohon tersebut,

pohon epal pun bertanya “ wahai kawanku, mengapa engkau kelihatan tidak seriang dahulu, kenapakah engkau bersedih? Marilah bermain denganku ini, aku sangat menyayangi kamu”

lalu kanak-kanak itu menjawab “Wahai kawanku hari ini aku bukan lagi kanak-kanak seperti yang engkau kenal dahulu, berlari-lari bermain di sekitarmu, memanjat-manjat dahanmu, tapi hari ini aku telah remaja dan aku perlu bermain dengan kawan-kawan remajaku” jawab kanak-kanak tersebut.

Pohon epal berasa sangat sedih dan ia berkata “wahai kawan ku, aku terlupa bahawa engkau sudahpun remaja, pergilah engkau bermain dengan kawan-kawanmu, bila engkau mempunyai masalah datanglah bermain dengan ku, sesungguhnya aku sentiasa menyenangi mu” kanak-kanak tersebut lantas terus bejalan meninggalkan pohon epal tersebut. Pohon epal berdukacita dan sangat sedih melihat budak itu berlalu pergi tanpa sepatah kata,

Setelah sekian lama, kanak-kanak yang telah remaja itu datang kembali kepada pohon epal tersebut, pohon epal tersebut berasa sangat-sangat gembira melihat kanak-kanak remaja itu kembali menemuinya,

Dan ia berkata, “ wahai kawan ku, sekian lama aku merindui kamu, marilah bermain dengan ku ini, sudah lama aku tidak bermain dengan mu” luah pohon epal kepada kawannya dengan penuh kemesraan.

Lalu Budak remaja itu berkata “ wahai kawan ku, aku bukan lagi budak remaja yang dahulu, kini aku telahpun dewasa dan ingin mempunyai isteri, namun aku tidak mempunyai duit untuk memenuhi kehendak tersebut” terang budak remaja yang telah dewasa itu dengan wajah yang sedih,

Mendengar luahan dari kawannya itu pohon epal berasa serba salah dan berkata “ usahlah engkau bersedih wahai kawan ku, engkau petiklah semua buah yang ada di dahanku, kemudian engkau jualkanlah ksemuanya, dan engkau gunakanlah duit tersebut sebagai penyelesaiannya. ” cadang pohon epal dengan penuh harapan.

Dengan tersenyum gembira remaja dewasa itu pun segera memanjat pohon epal tersebut dan mengambil kesemua buahnya kemudian ia pun pergi dengan hati yang riang untuk menjual epal tersebut maka dapatlah remaja tersebut berkahwin dengan seorang wanita pilihannya.

Beberapa lama kemudian, remaja dewasa itu kembali lagi kepada pohon epal tersebut, pohon epal berasa gembira melihat remaja dewasa tersebut datang kepadanya, dan ia bertanya, “ wahai kawan ku, apakah engkau telah memiliki teman hidup mu seperti yang engkau ceritakan dahulu?”

Remaja dewasa itu pun menjawab “ ya’ aku sudah mempunyai keluarga, tapi aku memerlukan sebuah rumah untuk kami tinggal bersama-sama” cerita remaja dewasa itu dalam nada bersalah.

Melihat keadaan tersebut, pohon epal sentiasa mencari ruang untuk ia membantu sahabatnya itu,

“ kawan ku, sesungguhnya aku tidak mempunyai wang walaupun sedikit untuk engkau dapat memiliki rumah tersebut, tetapi engkau potonglah dahan-dahan ku yang rendang agar engkau dapat mendirikan rumah tersebut” dengan penuh pengorbanan dan harapan pohon epal itu berharap remaja dewasa itu kembali gembira.

Mendengar penjelasan itu, remaja dewasa tersebut berasa sangat-sangat gembira lantas ia memotong semua dahan-dahan pohon epal itu dan membawanya pulang.

Walaupun sebahagian pohan epal itu telahpun habis digunakan, namun ia tetap gembira kerana dapat menyenangkan dan mengembirakan sahabatnya itu. Maka tinggallah pohon itu keseorangan dalam meneruskan sisa-sisa kehidupanya.

Beberapa lama tidak melihat sahabatnya itu, pohon epal sering tertanya-tanya, apakah kawannya bahagia dengan rumah yang dibinanya,

Tidak beberapa lama kemudian sahabatnyanya itu pun muncul dengan tubuh yang sihat dan cergas

Dengan gembira pohon epal berkata,
“ sekian lama aku merindui kamu wahai kawan ku, apakah engkau bahagia dengan rumah baru mu itu, bagaimanakah dengan kehidupan mu hari ini?’

Dengan nada muram remaja dewasa itu menjawab “ sesungguhnya aku sangat bahagia dengan rumah baru ku itu, namun kini aku mempunyai cita-cita untuk berlayar mengelilingi dunia, dan aku ingin menikmati keindahannya, sementara tubuh ku masih sihat dan bertenaga, akan tetapi bagaimana untuk aku memenuhi kehendak ini sebelum tubuh ku lemah.”

Kata-kata remaja dewasa itu menyebabkan pohon epal sekali lagi berasa sedih kerana tidak dapat membantu kawannya itu, kata pohon itu “ wahai kawanku, aku sentiasa mengharapkan dapat membantumu, namun aku juga tidak mempunyai kekuatan untuk menolongmu, namun aku masih mempunyai satu batang yang besar, engkau tebanglah dan jadikanlah ianya kapal untuk engkau berlayar mengelilingi dunia, hanya itu nyang aku mampu membantumu” kata pohon epal dengan penuh penyesalan dan sangat mengharapkan dapt menunaikan cita-cita sahabatnya.

Dengan perasaan gembira dan terharu, remaja dewasa itu pun menebang pohon epal itu dan membina sebuah kapal, dan belayarlah ia ke seluruh dunia.. setelah ia puas dengan pelayaran dan berasa sudah letih dengan hidup, ia pun kembali lagi ketempat permainannya ketika kecil dahulu, dan ketika itu hanya tinggal tunggul epal sahaja yang telah pun mati, lalu ia pun duduk tersandar di tunggul tersebut sambil melepaskan lelah………

??+&@**%!~C”^-#.....................

APAKAH KESUDAHANNYA…

Kisah pohon epal ini sengaja direka bertujuan mengambarkan, begitulah hidupnya manusia dan betapa besarnya pengorbanan seorang ibu yang dilakonkan oleh pohon epal. Perumpamaan yang dibuat bagaimana kita melihat, seorang anak walaubagaimana keadaan mereka sekalipun suatu hari mereka pasti akan kembali kepada ibu mereka bila mana mereka didalam kesusahan namun jarang sekali apabila mereka berada di dalam kesenangan mereka akan mengenan jasa-jasa ibu mereka, sepertimana kisah diatas, si ibu sentiasa mencuba untuk memenuhi kehendak dan cita-cita si anak walaupun akhirnya mengorbankan nyawanya sendiri, namun sejauhmanakah si anak menyedari kesedihan yang dialami si ibu yang sentiasa bimbang keselamatan anaknya setiap kali anaknya pergi berjauhan, perumpamaan di atas juga menunjukkan dewasa manpun kita kita tetap perlu kepada bantuan dan kasih seorang ibu. SESUNGGUHNYA PENGORBANAN SEORANG IBU ITU TERSANGATLAH BESAR DAN TIADA NILAI UNTUK MEMBALASNYA……….

Kisah ini di tulis semula cz artikel asli
penulisnya hilang dalam simpanan

Tiada ulasan:

Kerabat

Kerabat